Putování po českých soukromých vodách - jezero Dělouš

Zpět na Tipy a triky
6. 10. 2014 - Jezero Dělouš se nachází v Severních Čechách u obce Chlumec nedaleko Ústí nad Labem. Jeho rozloha je 26 ha při délce 970 m a šířce okolo 300 – 450 m. Reliéf dna je zde velmi členitý. Hloubka se pohybuje v rozmezí od 1 – 22 m. Jezero bylo zpřístupněno pro rybolov teprve od léta minulého roku. Pro mě i mnohé z Vás je to úplně nová lokalita = „nová výzva“. Největší podíl k vybudování nového revíru Dělouš bylo ukončení roky fungujícího revíru Chlumec II., který 31. října 2013 nadobro skončil jako soukromý revír. Velmi pozitivní je, že se podařilo přemístit téměř všechny ryby. Později byla také na Dělouš přemístěna spousta ryb z výlovu rybníka Chlumec I. Zámecký. K původní osádce kaprů okolo 3 až 5 kg se přidalo velké množství trofejních ryb, které byly chloubou obou rybníků. Mám na mysli kapry přes 20 kg, jesetery okolo 30 kg, amury přes 1 metr a mnoho dalších. Během jednoho roku se z jezera stala lokalita, která může plnit sny většiny z nás. Takto to cítím alespoň já.

Kolem celého jezera se nachází pouze 17 lovných míst. Každé místo je určeno pro jednoho až dva rybáře s výjimkou místa č. 1, které je určeno pro dva až tři rybáře. Každý lovný sektor je vysypán kačírkem, který zajišťuje komfort při deštivém počasí. Velkým pomocníkem jsou dřevěná mola u každého lovného místa.

Dále bych vám chtěl přiblížit své poznatky a získané informace ze samotného lovu. Na začátku dubna jsem měl nečekaný telefonát od kamaráda Karla Skalického. Nabídl mi místo svého parťáka na prodloužený víkend na jezero Dělouš. Neváhal jsem a začal si v práci vyřizovat dovolenou. Hurá! Dali mi volno! Potvrzuji účast a vyrážíme. Po příjezdu na centrální molo jsem byl v úžasu z neskutečně čisté vody. Po chvilce koukání a prohození pár slov se správcem nám nezbylo nic jiného, než vyskládat všechny naše věci na člun a vypůjčenou pramici. Po domluvě jsme se rozhodli pro lovné místo č. 11. Vybrali jsme ho ze dvou důvodů. Je zde možné chytat z dohozu, v hloubkách od 2 m do10 m. Druhým důvodem byla plánovaná týdenní výprava, kterou podniknu v červnu tohoto roku na tom samém místě.

Po postavení bivaku jsme si rozdělili místa. Já si vzal pravou stranu u rákosí a Karel levou stranu s větší hloubkou. Díky ještě velmi studené vodě jsme se rozhodli krmit velmi střídmě a co nejvíce zatraktivnit naše nástrahy. K plošnému zákrmu jsme zvolili4 mmhalibut pelety se spařenou řepkou v poměru 3:1. K místům přesných náhozů jsme přidávali drcené a půlené boilies, které bylo zalité Aminoliquidem a zasypané Method mixem. Karel nastražil na vzdálenější prut, do8 metrů, boilies Cherry a na druhý prut, do4 metrů, Monster craba. Já jsem se hlavně zaměřil na novinku letošního sezóny, kterou je Devil Squid. Dva pruty jsem umístil těsně k rákosí a třetí prut do7 metrů. První záběr přišel od rákosí a na podložce se objevil kapřík okolo60 cm. Vzal si jednu 15 mmkuličku Devil Squid naloženou v dipu stejné příchutě. Další a další, záběry na sebe nenechaly dlouho čekat. Postupem času se toto místo ukázalo jako nejproduktivnější. Bohužel od ryb stejné velikosti. Karel se dočkal prvního záběru až druhý den v noci. Po krásném boji dostal na podložku tmavého šupináče lehce nad 11 kg. Kapr zabral na ořezanou kuličku Monster crab 12 mm, prolitou dipem a obalenou gelovým atraktorem. Třetí den pokračovaly záběry od rákosí. Celkem za třídenní výpravu jsem zdolal 8 kaprů s váhou pod6 kg. Karel měl pouze jeden záběr, ale za to od největší ryby naší výpravy. Ambice jsme měli přece jen vyšší, ale nakonec jsme výpravu hodnotili kladně. Já díky četnostem záběrů a Karel nejtěžším kaprem.

Druhou výpravu jsme naplánovali zkraje června. Díky informacím z internetu potvrzeným správcem, se ryby začaly třít 14 dní před plánovaným příjezdem. Doufal jsem, že většina ryb bude již vytřena, až tam přijedeme. Tato doba po vytření není pro rybolov vůbec marná. Ryby se dost často shánějí po krmení, aby nasbíraly zpět dostatek sil, o které přišly při vzájemném rozmnožování. Má to ale i svou špatnou stránku – ryby nebudou ve své největší možné váze.

Tentokrát se výprava konala v rodinném složení. Týdenní „rybačky“ se zúčastnil táta Mirek se psem Bertem a já se svou drahou polovičkou Týnou. Rezervovány jsme měli místa č. 10 a č. 11. Po příjezdu na centrální molo jsme se nestačili divit! Kolem rákosí mezi lovnými místy č. 1 a 2 se ryby ještě třely. Samozřejmě to způsobily tropické teploty, které nastaly a budou nás doprovázet po čas celé výpravy. Uvidíme, co tyto změny udělají s rybami. Každopádně máme celý týden na to něco vymyslet.

Díky ochotě a pomoci správce jsme velmi rychle přemístili všechnu naši potřebnou bagáž na lovná místa. Správce nám sdělil, že lovné místo č. 9 je volné po celý týden. Tuto informaci nejvíce uvítal táta. Po klasické rutině, postavení bivaků atd., následovalo hledání nejzajímavějších lovných míst. Skvělým pomocníkem nám byl člun s echolotem. Rozhodli jsme se lovit na dohozových vzdálenostech, abychom u vody byli co možná nejméně hluční. O reliéf dna jsme se velmi intenzivně zajímali již v dubnové výpravě s Karlem. Díky tomu jsem hned věděl, kam přesně budou směřovat mé montáže. První prut do 7 m, druhý do 5 m a třetí k rákosí do 2,2 m. Na tátově místě to bylo komplikovanější. Jezdili jsme člunem sem a tam. Trvalo nám přes dvě hodiny, než si i on vybral místa, kterým bude věřit. Dva pruty nahodil před sebe cca do10 m hloubky a třetí, co možná nejdál, k levé straně k místu č. 9. Je tam hrana, která stoupá do 4 m a na ní zvlněné dno.

Ze začátku jsme to s krmením nepřeháněli. Zakrmovali jsme bodově k montážím a snažili jsme se vypozorovat, z jakých hloubek budou nejčastěji chodit záběry. Po první noci jsme byli celkem v šoku. Já měl záběry pouze u rákosí a táta z výběžku hrany. Mysleli jsme, že záběry budou naopak z hloubky. Následující den a noc proběhly ve stejném duchu. Třetí den jsem prostřední prut také přiblížil blíž k rákosí. Vyplatilo se. Záběry byly na obou udicích. Táta dokonce přestěhoval celý tripod a nahazoval do mělčích partií před místo číslo 9. To mu usnadnily nově zakoupené dvoudílné pruty Vector Carp 2,75 lb. V dlouhých náhozech se opravdu vyžíval. Měl jsem možnost si s pruty také hodit a dokonce i zdolat kapra 12,6 kg s 92 cm a musím uznat, že předčily má očekávání. Akce prutu i nahazování byly perfektní.

Táta věřil jedné montáži a navázal ji na své udice. Metr olověnky, na ni závěska s olovem, svlékací šňůrka, malý broček a háček velikosti č. 6. Za to já s montážemi dost laboroval. Díky opravdu čisté vodě jsem se snažil mít vše co možná nejméně nápadné. Místo šňůrky s olověným jádrem přišel fluocarbon. Návazec taktéž čistě z fluocarbonu nebo kombinovaný s jemnou pletenkou. Háčky jsem používal velikosti č. 8. Kaprům jsem předkládal montáž tak, aby co možná nejméně mohli rozpoznat připravenou past. Postupem času se ukázalo, že na četnost záběrů to nemělo vliv. Alfou a omegou této výpravy bylo používání plovoucích nástrah. Plovoucí boilies levitující kolem 3 až 7 centimetrů nad dnem nebo správně vyvážená kombinace na panáčka se nám postarala o více jak 90% ulovených ryb.

Pár zajímavostí sepsaných v bodech:

• Veškeré chycené ryby zabraly na boilies s velkým podílem rybích mouček.
  • Největší favorité – SEA, Vyzutý Tonda, Devil Squid a boilies vlastní výroby krab/butyric.
  • Krmili jsme převážně boiliesem a peletami, kukuřici jsme sebou měli také, ale spíše jako objemovou složku.
  • Zkrmili jsme celkem cca 70 kilo pro obě lovná místa.
  • Táta měl po celý týden pouze jednu jízdu v noci, kdežto já měl stejné množství záběrů přes den i noc.
  • Před výpravou bylo tátovi doporučeno jednoznačně nejvhodnější boilies pro tuto lokalitu. Ač se jednalo o velice kvalitní boilies od renomované firmy, neměl na toto boilies za 4 dny jedinou jízdu a důvěra byla pryč.
  • Táta si překonal osobák jak kaprem 13,6 kg s délkou 93 cm, tak i jeseterem 15,5 kg s délkou 130 cm. Ten zabral na boilies vlastní výroby krab/butyric.
  • Já sice o největšího kapra přišel předposlední noc, ale i přesto se mi podařilo zdolat čtyři krásné kusy atakující hranici 15 kg.
  • Celkem bylo chyceno 63 ryb já s Týnou 34 a táta 29. Z toho pouze 8 ryb bylo pod hranicí 60 cm a 21 ryb bylo přes 85 cm.

Co je na tomto revíru krásné a na co si dát pozor:

• Klidné prostředí a velká vzdálenost mezi lovnými místy.
  • Velice čistá voda – kapr je při zdolávání krásně vidět i do hloubky několika metrů.
  • Dobře zarybněný revír – trofejní ryby.
  • Velmi členité dno, málo bahna, spíš jíl nebo tvrdší podloží.
  • Služby správce, elektřina, pitná voda, WC, studené pivo.
  • Málo vzrostlých stromů – málo stínu.
  • Otevřená krajina – vysoké poryvy větru.
  • Divoká příroda - klíšťata.

Co napsat závěrem:

Situace u vody se dost často mění a známá pravidla někdy nefungují. Proto je zapotřebí zkoušet, zkoušet a něco vymýšlet, když ryby nemají o takto předloženou nástrahu zájem.

Nevěřte vyzkoušeným a jedinečným nástrahám. Tady to bere pouze na …. atd. Přijděte si na to sami a používejte nástrahy, kterým věříte.

Tomáš KOS

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.