Putování po českých soukromých vodách - Ostrov nad Oslavou

Zpět na Tipy a triky
13. 1. 2015 - Díl 8. Ostrov nad Oslavou Když jsme si letos plánovali dovolenou daleko za našimi hranicemi u moře, byli jsme rozhodnutí, že strávíme i pár dnů s našimi milovanými kapříky. Nakonec volba padla na soukromý revír v krásném prostředí Vysočiny. Přehrada se nachází nedaleko Ostrova nad Oslavou. Pěkná příroda Českomoravské vrchoviny a přehrada posazena do údolí mezi dva kopce. Ostrov nad Oslavou má rozlohu 16ha. Z jedné strany je ohraničen jehličnatým lesem se třemi lovnými místy. Číslo 17 v zadní části, 14 uprostřed, kde je možný příjezd autem a číslo 13 v přední části přehrady. Tato část přehrady pod lesem je jedno z nejvíce vyhledávaných míst pro zavezení a pokládaní nástrahy z důvodu mnoha podvodních vázek (kořenů, mělčin a zlomů atd.), kde se nachází spousta přirozené potravy. Zbývající místa se nachází na protější straně v dostačující vzdálenosti od sebe. Celkově je na revíru 17 míst. Hloubky se pohybují v průměru okolo 4m. Maximální hloubka u hráze je 7m. Loví se zde non-stop a výhradně moderní metodou ,,chyť a pust‘‘.

Na revíru Ostrov nad Oslavou může chytat každý, kdo si zakoupí oprávnění k lovu. Rybář nemusí byt členem rybářského svazu nebo jiné organizace. Loví se na maximálně tři pruty s jedním návazcem a jednoduchými háčky.  K lovu lze používat pouze únikové montáže. Přísný zákaz používání "srkaček, kombajnů“ a podobných nesportovních montáží. Zakazuje se používat pletená šňůra v celé délce návinu (od navijáku k montáži). Lovící je povinen mít při lovu podběrák, peán, metr, tužku a podložku pod ryby, případně její náhradu. Koi Kapr a jeseter jsou přísně hájené ryby. V případě jejich ulovení je lovící povinen zapsat úlovek do výkazu s udáním míry a váhy. Ryba musí být puštěna. Je zakázáno používat nástrahy živočišného původu. (červy, živé a mrtvé rybky) Lov dravců je v od roku 2012 povolen pouze na přívlač a za podmínky, že se neruší ostatní lovící.  Lovící i doprovod jsou povinni udržovat pořádek po celou dobu pobytu!!! Pokud by někdo nechtěl dodržovat podmínky nebo porušovat nařízení, bude řešeno odebráním povolení k lovu a vykázáním lovícího bez nároku na náhradu. Je zde umožněno označování si míst tyčovími bójkami, zavážení nástrah a krmení. Moje zkušenost s tyčovkami na této vodě je: pokud můžete, zvedněte ji klidně o půl metru výše nad vodu z důvodu rozvážení rybářů na místa po vodě. Já osobně jsem zvyklý, když už používám tyčovou bójku, že poslední část umísťuji jen kousek nad vodou, jen pro mou identifikaci. Nemusím na sebe až tak upozorňovat. Osobně se mi nelíbí, když přijedu k vodě a vidím slalom na vodní hladině, ale v těchto místech je to nevyhnutelné.

Ceník povolenek je na přehradě speciální. Lovná místa mají danou pevnou cenu a je jen na vás v kolika lidech přijedete. Například pokud přijedete na lovné místo č. 12 ve třech lidech pevná cena je za místo 330Kč to znamená 110Kč na osobu na den! Jedná se o stejný princip jako rezervace hotelových pokojů. Místa jsou omezena pouze maximálním množstvím rybářů. Povolenka je denní. Místo musí být uvolněno poslední den rezervace nejpozději v 18:00 hodin. Například pokud si zarezervujete 3 dny: úterý, středa a čtvrtek, místo musí být uvolněno ve čtvrtek v 18:00 hodin. Od každého rybáře bude vybrán poplatek 60Kč na odvoz odpadu. Děti do 12-let v doprovodu rodičů rybolov na jeden prut zdarma! Jak jsem již popisoval výše, krásné okolí kolem přehrady doplňuje rozvoz lodí, neboť se parkuje jen na centrálním parkovišti. Cena po přehradě - 100,- Kč jedna cesta.  Rozvoz je v provozu od 7.00 do 18.00 hodin. Revír je velmi dobře zarybněný. Největší kapr podle informace pana majitele je šupináč 26 kg. Na revíru se konaly i rybářské závody Carp maraton, Boilies Master Cup, závody v lovu pstruhů a v neposlední řadě i sraz MRKu.

V areálu revíru je rybářská klubovna s možností objednání teplého jídla a občerstvení (pivo, limo, káva). Klubovna je klimatizována. Velmi příjemné posezení je i na zahrádce před rybářskou restaurací, obzvláště při západu slunce nad přehradou. V restauraci je k dispozici WiFi síť. Po telefonátu se správcem revíru jsme si vybrali lovné místo č.14 a domluvili na termínu. Ihned jsem podniknul špionáž po internetu a pročetl pár různých fór o tomto revíru a ujasnil si strategii. Po celodenním balení (neboť jsme museli zabalit jak věci potřebné k vodě, tak i věci které budeme brát k moři na dovolenou, protože na přebalení jsme měli jen 12hod.), vyrážíme směr Ostrov nad Oslavou.

Na večer dorážíme k přehradě na vytipované místo celí unavení. Stavíme jen bivak, nanosíme lehátka a hurá na kutě. Usínám s konkrétním plánem:  za rozednění vstát a dodělat všechny věci kolem bivaku a udělat snídani manželce a synovi, než se probudí‘. Což nebyl žádný problém, protože jsem stejně nemohl tvrdě usnout a s prvními paprsky se budím. Za tři hodiny je všechno hotové. Pijeme kávu a čaj a pozorujeme krásnou přírodu. Nikam nespěcháme a užíváme začátek dovolené. Vyrážím na vodu a jdu si prohlédnout reliéf dna před námi. Místo, na kterém budeme lovit, neumožňuje nějakou velkou vyvážku, neboť lovné místo na druhé straně je přímo proti nám. A ani to nemáme v úmyslu. Před sebou máme pěknou plošinu s pevným dnem na 30m a po domluvě s manželkou zde stavím tyčovku.

Manželka bude chytat na jeden prut zprava na ovocné boilie Ananas+N.BA. obalené v těstě a já budu mít položený prut zleva trochu ve větší vzdálenosti, zhruba na okraji krmeného místa. Nastražený s Devil Squid a popkou Sea obalený v pastě Sea  jen s hrstí přihozeného boilie. Svoji montáž jsem pokládal dál od tyčovky z důvodu většího zákrmu partiklem a peletami a počítal jsem, že se větší ryba bude vyhýbat takto rozrkmenému místu a bude sbírat opodál. Trochu předběhnu dobu. Opět se ukázalo, že nic není dogma a největší ryba výpravy se právě vytáhla z nejvíce krmeného místa jak s boilie, tak peletama a řepkou. Na chvíli se ještě zdržím u této věty s radou pro rybáře, že není vždycky striktně dáno to, co je napsáno v různých článkách v časopisech, internetech atd., ale je třeba reagovat na danou situaci, jaká panuje právě na vašem místě. V diskuzích na internetu hodně lidí radilo na tuto vodu strašně velké až magalomanské krmné dávky. Proto jsme na rozjetí zvolili strategii lépe méně než hodně. Připravili jsme si do kyblíku nakrájené boilie na půlky, ale i krusherem rozdrcené, k tomu asi 2 kg pelet – multi Mixu, zalili aminoliquidem a pár hrstí řepky, tak aby byl kyblík vrchovatý. Takto připravené krmení jsme rozházeli kolem tyčovky.

Můj druhý prut jsem pokládal po mé levé straně pod les, kde nebyly žádné vázky, ale pěkné tvrdé dno, které jsem si předtím pěkně oťukal tyčkou od podběráku. Nástrahu jsem zde použil Monster Craba s pár kuličkami. Silon jsem přibil ke dnu beckleady. Manželka taky zavezla svůj prut zase do prava od nás pod les k potopeným pařezům s Devil Squid a taky přihodila jen par kuliček. No a našemu malému juniorovi jsme rozkrmili flek hned kousek od břehu. Nechali jsme ho už na pospas svým rybářským zkušenostem, aby nám ukázal, co všechno už umí. Na oplátku nám ukázal, že nám roste dobrá konkurence se stejným zájmem, jako jsme zapálení my s manželkou. Sice si tentokrát nechytil žádného většího kapříka, ale za to bíle ryby mu skákaly na háček jako pominuté. Nastražené mněl feederové pelety kapří guláš zakončený zarážkou MagiCorn. První záběr přišel na manželčin prut od tyčové bojky. Swinger se přilepil pod prut a signalizátor vydával krásný monotónní zvuk. Manželka hned po zvednutí prutu to okomentovala slovy, pro toho musíme na vodu. Měla pravdu, kapr si to rovnou zamířil doleva pod les za větve, které byly kolem břehu. Nechtěli jsme riskovat ztrátu hned první ryby a ještě, která vypadala hodně slušně. Skáču do člunu, přidržuji manželku při nasedaní a chopím se našeho Pulsaru a pelášíme za kaprem. Jen ještě stihnu zavolat na Davču, že teď má na starost i ostatní pruty. Krásný boj trval za sychravého deště asi 20min, než se podařilo mamce dostat kapra do podběráku. Podrobnější popis jejich dojmů vystačí určitě na samostatný článek. Nebylo to nic jednoduchého, neboť po zvážení se ukázalo, že se jedná o její zatím osobák s hmotností 14,60kg při délce 95cm.

Tento kapr manželce suprově nastartoval tohle lovné místo, které se stalo nejproduktivnější na této výpravě. Po každé rybě jsme přikrmovali kobrou asi dvě hrstí boilie a přihazovali raketou Spomb partikl, který jsem popsal výše. Jen vždycky na večer jsme prokrmovali místo ze člunu větší dávkou. Mně se sice podařilo taky zdolat pár kapříků do 8 kg, ale pouze pod lesem, kde mi nejdříve najela bíla ryba, kterou se mi podařilo nakonec dobře selektovat pomocí pasty, kterou jsem si připravil s gelového atraktoru Vyzutý Tonda smíchaný s aminoliquidem stejné příchutě. Můj druhý prut, který byl na okraji rozkrmeného místa u tyčovky, mlčel celé 4 dny, jako u ostatních rybářů co seděli v našem dohledu. Což nám potvrdil i správce revíru, že ryby jsou málo aktivní a u hráze chytalo pouze místo č. 11 v lese.

Na závěr Menší rekapitulace: zkrmili jsme  5kg pelet, 6 kg boilie a 20 litrů partiklu, především řepky. Nachytali jsme celkem 15 kaprů hlavně zásluhou mé ženy J v průměru kolem 9kg a největšího 14,60kg. Jednoznačně top boilie se stal Ananas+N.BA. společně s těstem,  hodně bíle ryby (zásluhou našeho juniora). Na tomto revíru jsem nebyl poprvé a určitě ne i naposledy. Největším plusem této lokality je skvělé zarybnění a nádherné okolí vhodné jak pro rodinnou dovolenou, tak i pro samotářský odpočinek.

David Kovalský

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.