Putování po českých soukromých vodách - Roudnice

Zpět na Tipy a triky
16. 3. 2015 - Soukromý rybářský revír pískovna Roudnice nedaleko Hradce Králové je mimopstruhovým revírem určený pro sportovní rybolov s metodou „chyť a pusť“. Nejedná se pouze o jediný revír, ale o několik pískoven s různou rozlohou a rozdílným profilem dna. Největší revír zde tvoří stará pískovna s rozlohou okolo 16 ha a s průměrnou hloubkou 6 metrů, na které najdeme 12 lovných míst s chatkami a prostorným molem pro rybáře. Stará pískovna je zarybněna několika druhy trofejních ryb, ale především kapry. Dále se přes pískový val s třídícími linkami nachází klubová pískovna, chovná pískovna a revír „vyzy“ se zarybněním krásnými kapry kolem 16 – 18 kilogramů a jesetery kolem 120 cm. Hlavní trofejní rybou jsou tu však dle názvu revíru vyzy s váhou kolem 40 kilogramů. Lovné místo je zde pro dva rybáře, kteří mají 1,5 ha vodní plochy pouze pro sebe, což jim zaručuje naprostý klid.

Na chovné pískovně je lov možný po telefonické domluvě a tato voda je určena pro aktivnější lov menších kaprů. Pískovna zvaná „klubová“nabízí využití třech lovných míst a každé z nich je určeno pro dva rybáře. Zde však nejsou lovná místa s chatkami a rybářskými moly, ale jsou tu místa určená pro stavbu bivaku. Tato klubová voda s rozlohou 5 ha a průměrnou hloubkou 8 metrů je velmi dobře zarybněná různými váhovými kategoriemi kaprů.  Rybářský revír pískovna Roudnice nabízí mnoho služeb a neustále zvyšuje komfort pro rybáře. Pokud se chcete vydat lovit na tento revír, je nutné si lovné místo rezervovat na webu pískovny v přehledném rezervačním systému. Lovícím dále revír nabízí možnost připojení několika elektrických přípojek přímo na lovná místa, dále suchá WC v blízkosti lovných míst a sprchu s teplou vodou, kterou najdete u klubovny. Každý lovící si zde může zakoupit v budově klubovny nástrahy a návnady na ryby nebo za poplatek půjčit podběrák či podložku pod ryby.

Když jsem se na tento revír vydal poprvé před několika lety, nebyl na něm komfort až tak vysoký jako nyní. Lovná místa byla většinou řešena v písečném břehu u vody a chatky pro rybáře stály pouze dvě nebo tři. Během několika let se mnohé změnilo a je to velmi prosperující soukromý revír z části určený hlavně pro rybáře, kteří hledají lepší zázemí u vody.

Také je potřeba dodat něco z rybářského řádu, ve kterém je několik zásad pro výkon rybářské činnosti. Loví se 24 hodin „non – stop“ až do zámrzu. Lov je povolen na dva pruty, kdy každý z nich musí mít jeden návazec s háčky bez protihrotu. Montáž při lovu na položenou musí být průběžná, aby nedošlo při utržení ryby k jejímu úhynu. Na staré pískovně je zavážení nástrah a návnad, stejně tak i označování lovných míst, zakázáno. Nutné je použití podložky pod ryby a to nejlépe typu bazének a k vylovení ryby musíte mít podběrák šíři ramen minimálně 100 centimetrů.

Nyní bych rád přešel k samotnému lovu na tomto revíru, který jsem opakovaně navštívil v rozmezí několika let. První výprava se odehrála před pěti lety s kamarádem Mirkem a věděl jsem už tenkrát, že to nebude poslední výprava na tuto vodu. Rezervované jsme měli místo 4 na staré pískovně. Tehdy se na této pískovně mohly člunem zavážet nástrahy a návnady a lovilo se na tři pruty. Všichni lovící byli velmi dobře vybaveni a voda jim přinášela krásné úlovky. Avšak naše rybářské vybavení bylo tehdy velmi skromné až amatérské, ale i přestože jsme neměli člun ani nijak zvlášť kvalitní náčiní, povedlo se nám ulovit několik cejnů přes 60 cm a štiku okolo 80 centimetrů. Byli jsme spokojeni a já věděl, že se na tuto vodu ještě určitě několikrát vrátím a přelstím nějakého místního velikána.

Uběhlo několik let a první letošní vícedenní výprava směřovala na tento revír. S kamarádem Michalem jsme vybrali sektor „vyzy“. Měli jsme 1,5 ha vodní plochy sami pro sebe, což bylo velmi uspokojivé, ale počasí nám příliš nepřálo a podmínky k lovu nebyli příliš jednoduché. Průměrná hloubka této pískovny je totiž 8 až 12 metrů, což bez echolotu či člunu stěžuje podmínky lovu víc než dost. Z počátku jsme byli oba bez záběrů a po vyzkoušení několika druhů návnad různých příchutí jsem si už téměř nevěděl rady. Druhý den jsem zvolil taktiku lovu přímo v blízkosti břehu, kde jsem si našel hranu na dně a jako nástrahu zvolil pelety Rapid s příchutí Kapří guláš. Zhruba po 40 minutách od náhozu se karta obrátila a na podložce ležel první jeseter kolem 10 kilogramů. Michal byl stále bez záběrů a tak jsem se pokusil i jemu nalézt vhodné místo, kam umístit nástrahu. Opět zhruba po necelé hodině přišel záběr i on zdolal jesetera kolem 120 centimetrů. V den odjezdu se nám podařilo zdolat ještě dva krásné jesetery 115 a 132 centimetrů s váhou 10 a 12,5 kilogramů. Odjížděli jsme s nadšením a plánovali jsme na tento revír ještě jednu výpravu v září a to na klubovou vodu.

Když jsem začínal s rybařením, mým učitelem byl můj o několik let starší bratranec, se kterým jsme byli společně naposledy na rybách před patnácti lety. A tak jsme se domluvili, že uspořádáme společnou výpravu po patnácti letech právě sem a to na klubovou pískovnu. Sešli jsme se přímo na pískovně a bylo to krásné shledání. Vybrali jsme místa K1 a K2 na poloostrůvcích s různým reliéfem dna. Já s kamarádem Michalem jsme obsadili místo K1. Bratranec Ivo se svým kamarádem Jirkou měli místo K2. Na této klubové vodě je povoleno zavážení a pohyb lodí či člunem po vodní ploše. Proto se mnou Jirka projel pomocí lodě naší část lovného sektoru a na echolotu mi ukázal písečné lavice a hrany pod vodou, což mi velmi napovědělo, kde zvolit lovné místo. Vše jsme měli připravené a chybělo jen nahodit. Po chvíli jsme měli nahozeno a zakrmeno a první záběr se dostavil během deseti minut na peletu Enzymatic Protein. Michalův hlásič se rozezněl několik málo minut po náhozu a v podložce jsme měli prvního 78 centimetrů velkého kapra s váhou 8,5 kilo. Michal byl spokojený a já po chvíli také zdolal dva kapry kolem 7 kilogramů na dvě 16 mm Halibut pelety Rapid.

V tom na mne volal Ivo, že mají kapra 11,5 kilo také na tyto pelety, což bylo velmi příjemné zpestření prvních několika hodin lovu. Nadcházející noc byla bez záběrů a s úderem 6 hodiny jsem začal přemýšlet o změně taktiky. Prošel jsem si západní zátoku a podél její hrany jsem spatřil několik ryb. „Změna místa, ryba jistá“ bylo heslo na pravém místě. Lovné místo na písečné lavici s hloubkou asi 2,5 metru jsem zakrmil směsí boilie mixu, vnadících pelet a mikropeletami Halibut Rapid. Z method mixu Rapid Excellent a krmné směsi V1 Sweet Halibut jsem vytvořil krmné koule a také s nimi přikrmil místo na písečné lavici. Zhruba do hodiny přišly první záběry od kaprů kolem 10 kilogramů, kteří neodolali peletám Halibut Rapid. Michalovi a klukům se také dařilo zdolat několik krásných ryb, z čehož jsme měli všichni radost. Během noci se však nedostavil z našeho lovného místa K1 ani záběr, zato klukům na K2 to celkem jezdilo, ale všechno to byli samí dorostenci kolem 8 kilo.

S ranním rozbřeskem jsem prokrmil svoje lovné místo podél hrany v západní zátoce a záběry se dostavovaly s každou hodinou. Během dopoledne jsem zdolal 4 kapry a z toho jednoho přes 10 kilo a většího krásného lysce s váhou 12,5 kg. Místo podél hrany jsem pravidelně prokrmoval po každém náhozu.Toto místo se rozjelo v plné parádě a celé odpoledne bylo doprovázeno lovem kaprů váhové kategorie 11 a 12 kilogramů. Následující den ráno, kdy jsme se chystali k odjezdu, přišel první záběr, od krásného řádkového kapra s váhou 12 kg a zanedlouho, jen několik málo minut po náhozu jsem trhl vlastní osobní rekord s kaprem 13,2 kilogramů a 90 centimetry délky.

Byl jsem šťastný a určitě jsem na této vodě nebyl naposledy. Rád bych doplnil několik rad a tipů k tomuto revíru. Jako nástrahy velmi dobře fungují pelety Halibut od různých výrobců. Já jsem osobně mohl vyzkoušet pelety Rapid Halibut od Mivardi velikosti 12 a 16 mm, které byly skutečně top nástrahou. Pokud se aktivita ryb začala během dne zmenšovat, nastražil jsem peletu Halibut 16 mm s pop-up Rapid s příchutí Česnek a chilli a tato nástraha ryby přiměla opět k aktivitě. Návazce je vhodné používat z fluorocarbonu, protože voda je zde velmi čistá a pletenka či jiný materiál by mohly být velmi nápadné. K háčku jsem vždy přidal vlasové rovnátko Mivardi, které zajistilo naprosto dokonalé usazení háčku v kapří tlamce. Lovné místo jsem prokrmoval průběžně zhruba každé dvě hodiny cca jedním kilogramem mixu z pelet a boilie smíchaného s method mixem a vnadící krmnou směsí, což se osvědčilo jako naprostá jednička v krmné kampani. Pokud chcete, aby Vaše montáž byla nenápadná, použijte kamennou s odpadávacím klipem nebo při vyvážce použijte gumičku, do které připevníte kamennou zátěž.  Na závěr bych rád napsal, že jsme za 60 hodin ulovili přes 40 ryb a z toho minimálně polovina váhové kategorie přes 11 kg. Prostě nádherná výprava a krásné ryby.

Jakub Svoboda

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.