1. březnová výprava

Zpět na Vaše články
11. 4. 2014 - Venku Nám panují rekordní teploty, každého rybáře to táhne k vodě, i proto já si hraji s myšlenkou, že vyrazím na první jarní výpravu za českými kapry. Nedá mi to moc přemlouvání, ani práce a objednávám si na 29. 3. 2014 místo č. 11 na tři jarní noci, na soukromé pískovně v Roudnici. Bohužel tentokrát musím jet bez parťáka Pavla, protože je pracovně v Německu.

V den odjezdu, nakládám vše potřebné do bratrova malého auta. Jen tak tak se to do auta vejde a vyrážím vstříc novému jarnímu dobrodružství. V 12:00 odpoledne přijíždím na místo. Je krásné a teplé slunečné počasí. Jen občas zafouká sem tam mírný větřík. Vítám se se správcem, prohodíme pár slov, co nového a jak to jde na pískovně s aktivitou ryb. Po chvilce se přesouvám na místo č. 11 a začínám se vybalovat.  Pro letošní rok jsem si zakoupil pěknou a technicky vypracovanou, moderní sadu hlásičů M1500.

Věci potřebné k rybařině jsem už zdárně složil a připravil, teď je na řadě vybrání a následné zakrmení lovného místa. S výběrem místa nemám velký problém, jezdím sem už dost dlouho a znám to tu celkem dobře. Budu krmit mezi ostrovem a pravým břehem od místa č. 11 jako pokaždé. Krmit budu 3X vždy ráno, v poledne a k večeru. Pro krmení jsem si připravil krmnou směs, kterou jsem připravil smícháním různých druhů krmiv  MIVARDI a vařeným partiklem (kukuřice, řepka). Krmná směs se skládala s krmiv D1-KAPR HALIBUT, směs tmavé barvy s lehkým bronzovým nádechem a naprosto originálním aroma, s krmiv M1-BIG ROACH, vynikající krmení s obsahem konopí. Dobře pracuje na dně nebo ve sloupci v závislosti na ostatních přidaných složkách. Dále s doplňků do krmení Premium jako jsou arašídy grilované, které udrží velké ryby na krmném místě a pastoncino žluté, žluté kousky speciálního pečiva.

K samotnému chytání budu používat nové vylepšené boilies Rapid Champion Platinum – Devil Sqvid a boilies Rapid Excelent – Cherry. Pruty připravuji a nahazuji do zakrmených míst, nezbývá než čekat a doufat. Celý den byl bez sebemenšího kontaktu, ani přes noc to kromě krátkého přerušovaného pípnutí na jednom ze signalizátoru nic nedělalo. Ráno stahuji oba pruty, abych se přesvědčil, jestli nejsou montáže zamotané.

Rozhoduji se, že na prut, který házím blíže k ostrovu, dám pod háček tři zrnka kukuřice a ještě to doplním malou punčoškou, do které dávám krmnou směs, kterou používám na vnadění, zalitou aminoliquidem Rapid příchutě Cherry. Na druhý prut nastražuji ořezanou kuličku boili Devil Sqvid, kterou namáčím do dipu stejné příchutě Devil Squid a následně obaluji v gelovém atraktoru (prášková směs) Devil Squid, to celé několikrát opakuji. K nástraze opět připevňuji punčošku se směsí, kterou také namáčím do dipu a obaluji v gelovém atraktoru. Tento prut nahazuji od ostrova blíže k pravému břehu, asi tak 10 m. K montážím přihazuji za pomocí lopatky pár kuliček boili Devil Sqvid a dvě hrsti Rapid pelet-Halibut. Pruty jsou nahozeny a já se pouštím do přípravy krmné směsi. Když vše mám hotovo, vařím si kávičku s jahodou rumovou a usedám do křesílka, abych si vychutnal ranní východ slunce. Je krásné slunečné ráno s mírným větříkem, který tvoří na pískovně malé vlnky. Dopoledne mě navštěvuje rybář, který rybaří na vedlejší klubové pískovně. Dáváme se do přátelské řeči a navzájem se informujeme o stavu braní.

Zjišťuji, že je na klubovce od čtvrtka a za tu dobu se mu podařil jen jeden desetikilový kapřík. Sděluje mi, že tu byl před čtrnácti dny a to prý byly ryby aktivnější, chytal dva kapry denně. Oba se shodujeme na tom, že chuť kaprů přijímat potravu dosti ovlivnily nedávné noční mrazíky. Aktivita ryb je teď bohužel na bodu mrazu. Loučíme se a přejeme si navzájem mnoho úspěchů v nové sezoně. Snažím se dalekohledem sledovat dění na jiných místech. Ani na sousedních místech se nic neděje. Opět se celý den nic neděje, nástrahy leží na dně pískovny bez všimnutí. Druhý den bez ryby, začínám se obávat a jsem čím dál tím víc neklidný a nervózní.

Přemýšlím, proč ryby nechtějí moje návnady, co dělám špatně. Stále se mi honí v hlavě, jestli je to mnou, nebo jen kapři nemají své dny a nechtějí se krmit. Začíná se stmívat a nic, jsem zdrcený, ale co jsem čekal, je přece březen. Je už pěkná tma a začíná se ochlazovat a padat rosa. Jdu se ohřát do chaty a dát si teplý čaj. Poslouchám rádio a vychutnávám si tu pohodu a klid. V deset mě upozorňuje přijímač, že se něco děje na prutu blíže k ostrovu. Jdu se podívat a vidím, jak se signalizátor pohupuje na horu a dolů. Už mi je jasné, že to bude oběšený cejn, který neodolal kukuřici. U břehu se má domněnka potvrzuje. Kukuřici nechávám nastraženou, přidávám punčošku a nahazuji do stejného místa. Během noci mě ještě dva cejni vytáhli z vyhřátého spacáku. Opět na žlutou kukuřici.

Nad ránem mě budí a tahá ze spacáku pěkná plynulá jízda. Je jasné, že tohle určitě nebude cejn. Rychle běžím k prutu, abych nepropásl záběr. Opatrně přisekávám a cítím, že zásek sedí. Za svitu čelovky začínám rybu zdolávat. Moc toho nevidím, spoléhám se na instinkt a zkušenosti. Za tu dobu už dokáži odhadnout podle tahu, síly a směru ryby, co si mohu dovolit. Pomalu přitahuji rybu ke břehu. Jde to dobře, myslím, že ryba zatím netuší co se vlastně děje. U břehu se začíná trošku vztekat a bránit. Zkouší několik tvrdých a rychlých výpadů, drží se stále u dna, ještě se mi nechce ukázat. Podle tahu a chování se na 90% domnívám, že je to kapr. Konečně se unavuje a lehá si na hladinu na bok. Je to velký šupináč. V duchu si říkám, hlavně opatrně navést kapra do podběráku. Přece jen je to první kapr za 42 hodin a ne zrovna malý. Nerad bych o něj přišel. Obavy ze mě padají a střídá je veliká radost. Kapr je v podběráku. Mé pocity snad nejdou ani popsat, už jsem ani nedoufal. Znovu mě to nakopává a vlévá novou krev do žil. Šupináče pokládám do velké prostorné podložky Mivardi New Dynasty a řádně ho polévám vodou z pískovny. Snažím se kapra vyfotit pomocí samospouště, ale moc to nejde, není to vůbec lehké. Vznikají některé zajímavé fotky. Šupináče nechci moc trápit, a proto nehledě na pěkné fotky kapra vážím  a rychle pouštím. Je to nádhera, můj první kapr v nové sezoně a ke všemu na konci března, váží úctyhodných 17,40 kg po odečtení podložky. Kaprovi zachutnalo obalené boilies Devil Squid.

Rychle nastražuji novou nástrahu, kterou jsem si připravil večer a nechal ještě pěkně zaschnout. Nahazuji a doufám v dalšího mohykána. Nemohu si více přát a už vůbec nejsem mrzutý, že jsem za 42 hodin neměl záběr od kapra. Tento šupík vše nahradil, paráda. Začíná se rozednívat a sluníčko už se hrne mezi mraky. Začíná další krásný den.

Jsou tři hodiny odpoledne a kapři mě neobtěžují svým braním, ani cejni za to netahají. V tuto roční dobu je opravdu velice obtížné nějakého toho kapra přelstít. Voda je ještě studená a ryby nejsou ještě tak aktivní. Pozoruji pískovnu a krajinu. Kachny se honí a štiky proplouvají pod dřevěnými moly a občas zaútočí na hejna vyhřívajících plotic. Stromy začínají ožívat a krásně pučet a vonět. V říjnu 2013 jsem tu byl naposled a to se příroda ukládala k zimnímu spánku, hrála všema barvami. Teď jsem tu po 5 měsících, kdy se probouzí, je to opravdu nádhera a jsem rád, že můžu být u toho.

Je krásný teplý večer a já jsem bez záběrů, v rádiu zrovna zpívá Josef Vágner, hned mě napadá myšlenka, kde asi bratr Jakub zrovna točí rybí legendy. Po celou noc byl kromě menších poškubů a pípanců  klid.  Zase rozhoduje ranní rozednívání. Daří se mi zdolat menšího kapra lysáče, kterého osvobozuji přímo ve vodě. Opět zafungovalo obalené boili Devil Squid. Blíží se konec mé výpravy a já se rozhoduji ještě něco vyzkoušet. Stahuji proto prut od ostrova a jako návnadu použiji boilí Devil Squid obalené v pastě.

V 11 hodin už mám některé věci zabalené a nanošené do auta. Pruty mám stále ještě nahozené a čekám, až padne 12 hodina. Sedím na křesle a dopisuji tento článek, už se ani nesoustředím na rybolov. V tom mě ale probudí jízda od ostrova, kde je nastraženo boilí v pastě. Říkám si, že by ještě kapr. Ano, po krásném souboji, je na břehu pěkně vypasený kapr menších rozměrů, kterého si výjimečně fotím, aby doplnil v článku velkého šupináče. Už definitivně končím. Jsem trochu smutný, že jsem nechytil více kaprů, ale na druhou stranu jsem zdolal nádherného šupináče. Kolikrát jsem na rybách několik dní, nachytám spoustu menších kaprů, ale žádného takového jako tuto výpravu. Tak mi řekněte, co je lepší?

S pozdravem Sáďa

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.