První kapři sezóny

Zpět na Vaše články
21. 6. 2013 - Včera nám náš zákazník poslal zajímavý článek z jeho první výpravy, o který se musíme podělit i s vámi... A je to tu, 27.5 pro mě a pro mého parťáka Pavla začíná první pětidenní rybářská výprava v roce 2013 na našem oblíbeném revíru, kam jezdíme každý rok na jaře a pak koncem podzimu. Na tuto rybářskou výpravu si Pavel bere rodinou posilu a podporu, svou milovanou manželku Janičku.

Ráno vstávám a mé první kroky vedou k oknu, abych se podíval, jaké počasí nám vládne dnes venku, jsem trochu zklamaný, protože vytrvale prší a fouká vítr. Nic naplat, začínám si připravovat věci ven na verandu a celý nedočkavý vyhlížím příjezd Pavla. Po chvilce čekání přijíždí Pavel, na jeho výrazu vidím malé zklamání z počasí, přivítáme se, prohodíme pár slov o počasí a jdeme k autu, vymyslet, kam to vše dáme, a že toho není málo. Po delším skládání a překládání se nám daří auto naložit až po střechu, přesvědčujeme se, jestli máme naloženo vše potřebné. Zjišťujeme, že chybí gril, vracím se pro něj a pokouším se ho dát ještě někam do auta, moc volného místa v autě už nezbylo, ale daří se a gril je v autě. Teď už konečně můžeme vyrazit na cestu a hurá jedem! Počasí nám sice moc nepřeje, ale představa sezení u vody a úlovků je silnější. Cestou jsme ještě dokoupili potřebné věci, něco k jídlu, k pití a hurá na místo.

Cesta probíhá dobře, nálada je fajn, protože se všichni moc těšíme. Cestou probíráme taktiku a strategii lovu. Ve 12 hodin dorážíme k vodě a jdeme se přivítat s porybným Michalem. Dozvídáme se, že ryby jsou celkem při chuti. Rozloučíme se s Michalem a jdeme na své místo. I přes to, že stále prší, začínáme vyndávat všechny věci a nosíme je do chaty. Když je vše v chatě, dáváme Janičce prostor, aby mohla vše vybalit a porovnat. Já s Pavlem začínáme stavět bivak, abychom si měli kam schovat krmení před deštěm. Když máme bivak postavený, pouštíme se do vybalování stojanů a prutů. Po chvilce máme vše připravené a můžeme nahodit. Tak a jdeme na to, jde se na věc. Stále prší, ale je tu krásně.

Na jeden prut Pavel zvolil boilies Rapid Champion, příchuť Oliheň nadlehčené malou plovkou stejné příchutě. Na druhý a třetí prut zvolil boilies Rapid Excelent, příchuť Kapří guláš, vše bylo doplněno malou PVA punčochou, naplněnou mixem pelet Rapid různých příchutí a velikostí. Já jsem na jeden prut nastražil boilies Rapid Excelent, příchuť Cherry,doplněno PVA šňůrkou, na kterou jsem navlékl pět kuliček boilies stejné příchutě. Na druhý prut jsem dal samotnou peletu Rapid, příchuť kapří guláš, velikost 16 mm., doplněnou PVA sáčkem, do kterého jsem dal pelety stejné příchutě a stejné velikosti, vše jsem prolil Aminoliquidem Rapid, příchuť kapří guláš. Třetí prut jsem vyzbrojil dvěma peletami Rapid, příchutě kapří guláš, přitom jednu peletu jsem obalil pastou, příchuť oliheň, tuto nástrahu jsem doplnil  pěti peletami stejné velikosti a příchutě na PVA niti. Ke každé montáži jsme pomocí kobry dopravili zhruba dvě až tři kila vnadícího boilies a dvě kila kuličkových pelet. Používali jsme rybí mix+mix sladký, v poměru 1:1. Montáže na všech prutech používáme stejné. Montáž se skládá z háčku Longshank Nailer, velikosti 6., který je doplněn posuvným kroužkem a gumovými stopery. Návazec používáme z 25 lb. ztužené šňůrky o délce 20 cm.Šňůrka je zakončena pevnostním obratlíkem velikosti 8. Olova používáme 80g a 90g. průběžná, nebo závěsná připevněná na závěsce. K této montáži máme naprostou důvěru a zatím nemáme potřebu něco měnit. V 15:00 bylo vše na svých místech a vše bylo tak jak má být. Měli jsme z toho moc dobrý pocit a to je jeden z důležitých faktorů pro úspěšný rybolov. Usedáme do křesílek, otevíráme si první pivko, Pavel si zapaluje první cigárko a v klidu a tichu krajiny pozorujeme vodní hladinu.

po-delsim-skladania-prekladani-se-nam-dari-auto-nalozit-az-pod-strechu.jpg

V 16:00 hodin přišel první pořádný záběr. K Našemu údivu je to krásná štika zvláštního zbarvení. Po chvilce má Pavel záběr na boilies příchutě oliheň, nadlehčené plovkou stejné příchutě v podobě padáku, rybu se mu nedaří zaseknout a tak rychle nahazuje stejnou nástrahu zpět a dokrmuje 15 kuličkami boilisu. Dlouho se nic moc neděje, (kromě té štiky a neproměněného záběru), a tak přemýšlíme co dál. Všimli jsme si oba, že u ostrova, který máme po pravé straně je nějaký větší pohyb ryb. Bohužel z našeho místa nebylo možné návnadu nahodit až k ostrovu, byla tu jen jedna možnost, jak dopravit nástrahu k ostrovu a to tak, že jsem musel jít asi tak pětatřicet metrů po pravém břehu, až za řadu stromů a keřů, který lemují břeh. Od posledního keře jsem nahodil montáž do námi vybraného místa. Bohužel následoval další problém, jak se vyhnout keřům. Proto přišel na řadu náš takzvaný zárohák. Zárohák je v podstatě vodící vidlička domácí výroby, kterou jsem umístil na břeh vedle posledního keře (místo náhozu).Zárohákem jsem vedl kmenový vlasec po celé délce zarostlého břehu až k našemu místu, kde jsem prut umístil do vidliček. Jako návnadu jsem použil peletu Rapid, příchuť kapří guláš, doplněnou PVA sáčkem, naplněným peletami stejné příchutě. K montáži jsem nakobroval 30 kuliček pelet Rapid s příchutí kapří guláš. Usedám do křesla a čekáme, co se bude dít. Netrvalo to ani třicet minut a čekání se vyplatilo. Od ostrova přichází nádherná jízda, kterou proměňuji a začínám zdolávat prvního kapra výpravy. Od začátku cítím, že to nebude, žádný velký obr. Po chvilce přetahování kapr slábne, a nechává se v klidu dotáhnout do podběráku. Kapra vkládáme do velké podložky a poléváme vodou z pískovny. Protože je to první kapr výpravy, necháváme Janičku, aby se s kapříkem vyfotila. Kapřík byl sice menší velikosti, ale malá ryba také potěší. Prut přehazuji na stejné místo, se stejnou návnado a dokrmuji 20 kuličkami pelet s příchutí kapří guláš. Do konce výpravy jsme používali při vnadění stále stejné příchutě boiliesu (rybí a sladký mix 1:1) a kuličkové pelety s příchutí kapří guláš. Do pěti do rána se nic nedělo, a tak jsme u prutů pospávali. V půl šesté jsme vyměnili montáže na všech šesti prutech. Návnady jsme použili stejné jako první den. Ke každému prutu jsme nakobrovali zhruba dvacet kuliček boilíes mixu a dvacet kuliček pelet.

Budíme Janičku, aby vstala z teplé postele a připravila nám snídani. Než jsme stačili vypít kávu, přišel opět záběr na můj prut od ostrova, který je vedený tzv.zárohákem (vodící vidličkou). Zasekávám a opět cítím, že se nejedná o velkou rybu. Po krátkém zdolávání se na podložku podíval kapřík lysec s váhou 8kg. Po zvážení a vyfocení , jsme kapříkovi ošetřili ranku po háčku desinfekcí Klin-ik a pustili zpět do vody. Montáž jsem opět umístil na stejné místo, s tím, že jsem místo pelety nastražil dvě kuličky boiliesu Rapid Champion, příchutě oliheň, abych předešel záběrům od malých kaprů. Poté jsem dokrmil deseti kuličkami boiliesu , opět jsem použil k vnadění mix 1:1.

V deset hodin Nás navštívil porybný Michal. Zaujal ho náš prut, který byl zavěšen v zároháku. Vše jsem mu vysvětlil a dopodrobna popsal. Michalovi se to moc líbilo. Chtěl po nás ukázat, jestli používáme háčky bez protihrotu a únikovou montáž. Vše proběhlo v pořádku a Michal byl spokojen. Je to milý a rozumný chlap. A takové lidi máme rádi.

Je nahozeno a přichází další čekání na pořádný záběr. Čekání je dlouhé, ale vyplatilo se! Po třinácté hodině je tu opět záběr, tentokrát na prut, který je nahozen na prokrmeném místě, zhruba 80 metrů před námi. Po krásném souboji se na břeh podíval kapřík do 6 kg. Kapr zabral na Rapid Excelent,příchuť Cherry. Přehazuji prut, dávám stejnou návnadu, přidávám opět pět kuliček boilisu sherry a dokrmuji dvaceti kuličkami boilis mix. Poté jdeme ulehnout na připravená lehátka a odpočívat pěkně u vody. Není zrovna žádné teplo, ale neprší, tak jsme spokojeni. Až do čtyř hodin do rána se nic neděje. Před půl pátou opět záběr od ostrova na dvě kuličky boilísu. Po troše přemlouvání je z vody venku další menší kapřík. Není to žádný obr, ale mám z něho velkou radost. I malí kapři mají rádi velké nástrahy. Přichází ranní káva na probrání a začínáme s Pavlem přemýšlet, co by jsme mohli ještě vylepšit, abychom dosáhli většího počtu záběrů. Je trochu zvláštní, že Pavel, s kterým na ryby jezdím společně, používá stejnou návnadu jako já, rybolov miluje stejně jako já, ale nemá žádný záběr, kromě sem tam nějakého malého cuknutí.

Je krásně, svítí sluníčko, ale záběr ani po dvou hodinách nepřichází, a tak netrpělivě čekáme, kdy se jaký kapřík umoudří. Po nějaké době je tu záběr, který ale nevyšel. Celé dopoledne se nic neděje, kromě několika malých neproměněných záběrů a dvou menších pětikilových kapříků.

Pavel, po delším přemýšlení se rozhoduje, že stáhne všechny pruty a změní nástrahy. Rozhodl se pro pelety menší velikosti. Na všechny tři pruty dal po dvou peletách, příchutě kapří guláš, velikosti 8 mm. Vše doplnil pěkně nabytými PVA pytlíky, naplněné peletami o průměru 4 mm. příchutě kapří guláš. Netrvalo dlouho a swingry na Pavlových prutech začaly poskakovat sem tam. Po chvilce se na jednom prutu swingr přilepil až k prutu a hlásič se rozkřičel do všech stran. Pavel mohutným skokem rychle přiskočil k prutu a zasekává. Už po záseku cítí, že se nejedná o kapra, ale o cejna, nebo karáska. Rybu přitahuje lehce ke břehu a do podběráku navádí pěkného cejna. Během chvíle zdolává dalšího cejna této krásné pískovny. Z cejnů měl radost, ale nepřijeli jsme na cejny, ale na krásné kapry, které skrývá překrásná pískovna, a proto znovu Pavel nastražuje na všechny pruty boilíes Rapid, příchuť Oliheň a Kapří guláš. Odpoledne se mi podařilo přelstít ještě dva menší kapry do 6 kg.

K večeru se k nám blíží celkem vydatná bouřka se silným deštěm, a proto raději stahujeme pruty kvůli velkému větru, dešti a mohutným bleskům, které se rychle přibližují. Nechceme riskovat svá zdraví. Jdeme se schovat do chaty a při otevřeném pivku probíráme taktiku našeho lovu, a celodenních záběrů. Bouřka, ani vítr nepřestává a tak se chystáme spát. Ráno při pohledu na vodu, která je jen lehce rozbouřená větrem mám pocit, že dnes se zadaří a přijde pořádný kousek.

Včera večer jsme s Pavlem došli k názoru, že kapři nechtějí přijímat tvrdé nerozmočené boilies. Proto beru do hrsti pár kuliček boiliesu od každé příchutě a ořezávám je pomocí nože, abych jim strhl tvrdou kůrku. Pro větší efekt je ještě házím do kyblíku s vodou z pískovny, aby se pěkně rozmočily. Dáváme se do práce. Já i Pavel jsme použily stejné nástrahy jako doteď, jen s tím rozdílem, že jsme je ořezali. Montáže s ořezaným boiliesem nahazujeme a čekáme, jestli to ponese nějaké ovoce. Ke každé montáži používáme opět PVA materiál naplněný peletami. Po dvou hodinách od prvního ranního náhozu, přichází opatrný pomalý záběr od ostrova na ořezané boilies Excelent,příchuť sherry, který úspěšně proměňuji. Po krásném zdolávání se na mokré podložce vyjímá nádherné tělo kapra šupináče s váhou 12,5kg. Kapra fotíme a rychle pouštíme zpět. Ještě nestačím ani znova přehodit a je tu další záběr, opět zachutnalo ořezané boilies krásné štice. Oba pruty znova nahazuji, jeden házím před sebe kousek od zakrmeného místa, jako nástrahu sem zvolil ořezané boilies příchutě Oliheň. Místo ničím neprokrmuji. Druhý nahazuji k ostrovu. K ostrovu nakobruji 20 kuliček boiliesu mixu a 20 kuliček pelet kapří guláš. Konečně usedám do křesílka vedle Pavla a dopíjím výbornou kávu, kterou Nám připravila Janička. V deset třicet mě zvedá ze židle hlásič a začínám zdolávat podle tahu silného protivníka. Po nějaké době se ryba unavuje a ukazuje se na hladině, je to krásný lisec. Opatrně kapra navádím do podběráku a pokládám do veliké podložky. Po vážení a krátkém zdokumentování našeho fešáka ošetřujeme a pouštíme zpátky do vody. Pěkný lysec s váhou 12kg zabral na ořezanou kouli boiliesu Excelent, příchutě Cherry opět od zaručeného ostrova.

Nahazuji zpět do osvědčeného místa. Návnadu ponechávám stejnou, jen přidávám pět kuliček boiliesu sherry na PVA niti. Dokrmuji 20 kuličkami boiliesu mix a čekám na další záběr. Záběr na sebe nedá dlouho čekat. Prostě ostrov je dům kaprů. Dvě krátké pípnutí signalizátoru mě zvedají z křesílka. Čekám napjat u prutu, ani nedutám. Je to tu, swinger se lepý k prutu a já beru prut do ruky a běžím za řadu keřů a stromů, abych mohl zaseknout. Podařilo se, prut se pěkně ohýbá a ryba si bere své metry. Pomalu jí zdolávám a po chvilce přetahování vidím krásného šupíka. Kapra opatrně vyndáme a vložíme do podložky. Přichází rychlé měření a vážení, také pár foteček musíme pořídit a honem s ním do vody. Váha ukázala krásných 10 kg. Nahazuji k ostrovu a dokrmuji.

Je čas oběda a tak jdeme s Pavlem připravit gril. Dnes budeme mít k obědu grilované mleté maso, které přivezla Lucinka, dcera Pavla a Jany, která se na Nás přijela podívat ještě spolu s Našim velmi dobrým kamarádem Lubošem.

Moc dlouho jsem Pavlovi nepomáhal, protože mě vyrušilo dlouhé pozvolné volání signalizátoru. Je to neuvěřitelné, opět záběr od ostrova na boilies příchutě sherry. Za moment v ruce svírám pevně prut a začínám rybu opatrným navíjením přemlouvat. Ryba si nechává říci a objevuje se u hladiny, ukazuje se, že je to kapr lysáč. Kapra podebírám a jde se vážit. Na váze se objevuje číslo 12 kg. Ještě fotku a kapra pouštím a rychle nahazuji neuvěřitelně fungující boilies Rapid Excelent, příchuť Cherry. Dokrmuji 20 kuličkami boiliesu mix a 20 kuličkami pelet. Za odpoledne se mi podařilo ještě zdolat od ostrova pět menších kaprů pod 10 kg.

K večeru přichází opět déšť a je pěkná zima, jsme lehce promoklí, ale nevzdáváme to. Janička nám udělala kávu a dala Nám do ní panáka jahody, rázem Nám bylo teplo. Z přemítání u kávy mě vyrušil prut od ostrova. Podle tahu ryby to není nic velkého, a proto se nebojím opřít do prutu. V dálce vidím, že je to malý kapřík, kolem šedesáti, kapra přitahuji ke břehu a chci ho vyháknout přímo ve vodě. V tom přichází Janička a směje se. Jasně na ní vidím, že se něco stalo. Ptám se jí, co se stalo, ale jen mi odpovídá, abych vzal kapra na focení a na nic se neptal. Jsem zvědavý, proto už nic neříkám a spěchám s kaprem za Pavlem. Přicházím s kaprem, kterého nesu v šetrné síti podběráku k našemu místu a už vidím, co se stalo. V podložce leží mohutné tělo velikého čistého šupíka, kterého odhaduji na 15kg. Pavel mi se smíchem oznamuje, že po mém odběhnutí, zabral na můj prut, který byl nahozen trošku stranou od místa, kde jsme krmili. Záběr byl prý lehounký, jen malé popotažení, jako od cejna a pak následoval prudký padák. Při zdolávání si Pavel myslel, že se jedná o menšího kapra, který nekladl vůbec žádný odpor. Až u břehu ukázal mohutný šupináč, co se v něm skrývá za ohromnou sílu. Udělali jsme několik společných fotek a pustili spět domů.V podložce vypadali jako táta ze synem. Kapr zabral na boilies Rapid, příchuť Oliheň a vážil 15kg. Máme z něho velkou radost, i přesto, že nám stále nepřeje počasí.

Už je večer, zima ještě větší, ale přestalo pršet, proto jsem se rozhodl, že si rozložím lehátko na molo a budu čekat na záběr pod širým nebem. Po chvíli počasí opět zradilo, tak se čekání na záběr venku na lehátku nekoná, proto si jdu lehnout do chatky. Když si tak ležím na lehátku a přemílám si v paměti celý týden, ozve se z venku na signalizátoru slabé pípnutí. Zbystřím a čekám, co se bude dít dál. Delší dobu se nic neděje, a proto zavírám oči a připravuji se ke spánku. V 01:00 hodinu mě probouzí signalizátor na prutu, který je nahozen před námi na prokrmeném místě. Pokouším se rychle vstát, ale moc mi to nejde, protože sem rozespalý. Budí se Jana i Pavel. Konečně vybíhám ven a zasekávám. Venku prší a celý rozmočený tahám prut z vody a doufám, že i tento úlovek bude pořádný kousek. Přišla se na mě podívat i Jana, byl jsem moc rád, protože mi svítila a pomohla mi kapra podebrat. Mám z něho fakt radost, je to pěkný sedmikylový kousek. Do rozednění zdolávám ještě dva menší kapry.

Ráno opět prší, a to ještě více než včera. Přesto měníme návnady a nahazujeme, abychom ještě viděli nějakého kapra. Záběr přichází zhruba v šest hodin, od místa před námi. Ještě k většímu údivu zdolávám pěkného candáta. Rychle přehazuji, dokrmuji a jdeme s Pavlem trošku uklízet kolem chaty. Během uklízení přichází záběr od ostrova na boilies, příchuť sherry. Rybu zasekávám a začíná jeden z posledních větších soubojů. V tom začalo vydatně pršet a já jsem celý mokrý, ale i tak se nevzdávám a souboj s rybou vyhrávám. Krásného šupináče mám pevně v podběráku. I když to ještě netuším, je to moje poslední fotka této nádherné, trošičku mokré jarní výpravy za kapry. Kapřík vážil pěkných 10 kg. Do konce výpravy jsem od ostrova na vynikající sherry zdolal ještě tři kapry do 6 kg.Blíží se jedenáctá hodina dopoledne a musíme jít zabalit a uvolnit místo dalším vášnivým rybářům Ve dvanáct hodin opouštíme naše místo a odevzdáváme porybnému Michalovi povolenku.

Za pět dní rybolovu se Nám podařilo zdolat 10 kaprů do 10 kg., 4 kapry do 12 kg a 1 kapr s váhou 15 kg. Dále 2 štiky, 1 candát, 2 cejny. Mrzí nás, že musíme domů, protože právě vysvitlo sluníčko. To by se to ale chytalo! Proto hned objednáváme další termín, na který se společně s Pavlem těšíme už teď.

S pozdravem Jana, Saďa a Pavel.

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.