Září na jezeře Vrbenský

Zpět na Vaše články
26. 11. 2013 - Po dvouměsíční pauze, se opět s mým dlouholetým kamarádem a parťákem Pavlem, začínáme opět duševně připravovat na další naší podzimní výpravu za krásnými rybami na naše oblíbené jezero Vrbenský, které jsme už letos v červnu navštívili. 22. 9. 2013 se v 06:00 hodin probouzím do mlhavého a sychravého rána. Klasický nádherný první podzimní den. Hodím do sebe něco malého k snědku a hurá za Pavlem.
Amur

Pavel už na mě netrpělivě čeká. Auto jsme si naložili jako obvykle den předem. Úkol to nebyl jednoduchý, protože nám do rodiny přibyl jeden větší přírůstek, na který se vážou ještě dva menší. Už tak jsme vždy měli auto úplně plné k prasknutí. Nedalo se nic dělat, museli jsme to nějak řešit. Ač neradi, nechali jsme doma barel s vařenou kukuřicí a spoustu jiných věcí jsme narovnali do rakve. V rakvi bylo určitě větší množství váhy, než povolují směrnice. Po dlouhém přendávaní a skládání, se nám podařilo auto pěkně naskládat.

Konečně sedáme do auta a vyrážíme vstříc dalšímu rybářskému zážitku. Cesta probíhá bez komplikací velmi rychle a v klidu. Probíráme cestou taktiku rybolovu. Ještě se zastavujeme v Mostě v Penny, abychom nakoupili potraviny a pití na čtyřdenní rybařinu. Není toho zrovna málo a jako tradičně jsme to zase přehnali. Musím si nákup dát celý na sebe, protože jinde není už ani škvírka místa. Z Mostu už je to jen kousek a po chvilce stojíme u břehu nádherného jezera, kde se v členitém dně ukrývá spousta potopených keřů a stromů, ve kterých se skrývají a plavou krásné trofejní ryby. Když jsme tu byli v létě, tak všechna mola po jarních deštích byla pod vodou. Teď to vypadá, že situace na místech bude o trošičku lepší, protože se nám zdá, že voda v jezeře trošku, ale ne zcela, opadla.

Západ slunce

Jdeme se přivítat se správcem jezera. Dnes je tu pan Gašpar, ještě tu správcuje pan Richtr. Střídají se po dvou dnech. Oba dva jsou velice milí a laskaví a snaží se vám ve všem vyhovět, abyste se tu cítili co nejlépe. Pan Gašpar nás informuje o stavu vody v jezeře a potvrzuje nám, že voda trošičku opadla a že molo na našem místě není pod vodou. Také nás informuje, že ryby nejsou moc aktivní. To nás moc nepotěšilo, ale to k rybařině zkrátka patří a je jen na nás, jak se s tím popereme a srovnáme. Od pana správce si půjčujeme pramici na převezení věcí a na čtyři dny se loučíme a jdeme vykládat věci z auta a nakládat na pramici.

Když máme rybařinu, krmení a potraviny v lodi, přichází řada na náš nový přírůstek do rodiny. Tím přírůstkem je člun M-BOAT 295 P-pevná podlaha a elektromotor PULSAR 54 lb. Moc se těšíme a jsme také moc zvědaví, jak tento nový nafukovací člun od Mivardi s elektromotorem obstojí v náročných podmínkách jezera, ve kterém se skrývá plno potopených špičatých stromů a keřů. Člun se nám daří celkem rychle nafouknout a ustrojit vesly a pevnou podlahou. Přichází na řadu jeho první křest vodou. Člun je poprvé na vodě. První dojem máme ze člunu opravdu výborný.

MBoat na vodě

Pomalu se přesouváme lodí na naše místo na jezeře. U místa zjišťujeme, že mola opravdu nejsou pod vodou, ale zato před molem je jezero vylité do břehu, takže není možné postavit bivaky přímo u vody. Začínáme vykládat potraviny, rybařinu a věci potřebné pro pobyt v přírodě z lodi a začínáme stavět bivaky, abychom si nejprve vytvořili příjemné prostředí. Teprve, když máme vše postavené, dáváme se do rozdělávání stojanů, vidliček a prutů. Pavel upřednostňuje raději stojan, já mám radši klasické vidličky.

Přichází na řadu najít místa pro zákrm. Není to tak těžké, stačí si vybrat nějaký pahýl stromu trčící ven z vody. Vyčuhující pahýly stromů jsou od břehu od mé pravé strany přes celé jezero až k ostrovu přímo před námi. Já po mé straně vybírám první pahýl od břehu vzdálen asi tak 8 metrů ve třímetrové hloubce. Druhé místo vybírám u posledního pahýlu u ostrova ve čtyřmetrové hloubce. Obě místa se snažím vyčistit domácí kotvičkou. Místa jsou silně propletená spletí vlasců a šňůr. Pavel si vybral pro zákrm pařez trčící kousek od ostrova přímo před ním ve dvoumetrové hloubce. Druhé místo si našel před námi na odhoz ve čtyřmetrové hloubce a označil místo tyčovkou. Už nezbývá nic jiného než zakrmit.

Rapid Champion Oliheň

Pro tuto rybářskou výpravu jsme opět zvolili hotové boilies Rapid Champion-Oliheň, Rapid vnadící boilies mix, kuličkové pelety Rapid- Oliheň a pelety Rapid-Oliheň 4 mm, které nám přinesli na tomto revíru v létě moc pěkných velkých ryb. Dále jsme sebou přivezli 50 kg řepky. Místo označené tyčovkou zakrmujeme plošně v kruhu o průměru 10 m 5 kg řepky, 2 kg hotového boilies Rapid Champion-Oliheň, 2kg Rapid vnadící boilies mix, 2 kg kuličkových pelet Rapid- Oliheň . Toto místo jsme takto krmili vždy ráno a večer stejným množstvím. Další místa u pahýlů a pařezu krmíme jen dvěma plnými lopatkami hotového boilies Rapid Champion-Oliheň + Rapid vnadící boilies mix, v poloměru 1:1 ke každému místu. Tato místa takto krmíme po každém záběru, po každé chycené rybě.

Vše máme perfektně připravené a zakrmené a dáváme se do přípravy montáží. Pavel na všechny tři pruty dává hotové boilies Rapid Champion-Oliheň. Jeden prut zaváží k pařezu, druhý zaváží dvacet metrů od pařezu na levou stranu, toto místo prokrmí jen hrstí hotového boilies Rapid Champion-Oliheň. Třetí prut nahazuje k tyčovce, montáž má doplněnou punčoškou, která je naplněna pelety Rapid-Oliheň 4 mm a celé je to namočené v dipu Rapid-Oliheň. Já na dva pruty, které zavážím k pahýlům, nastražuji hotové boilies Rapid Champion-Oliheň a na prut, který nahazuji k tyčovce, dávám peletu 16 mm – příchutě kapří guláš. Vše mám doplněno několika peletami kapří guláš, navlečenými na PVA pásce.

Je 16:00 hodin a mi máme vše na svých místech, usedáme do křesílek, otvíráme si pivko a začínáme nasávat atmosféru revíru. Probíráme minulé výpravy a plánujeme nové. Posloucháme šplouchající ryby a zpívající ptáky. Do večera zdoláváme dva kapry do 80 cm. Dnes se už nic neděje, signalizátory mlčí. Jsme po dnešku z toho připravování unavení a vyčerpaní a proto se jdeme natáhnout.

Brzy nás budí Pavlův signalizátor. Chvilku se přetahujeme v bivaku, kdo vyběhne první. Nakonec se to daří Pavlovi a ten brzy po záběru úspěšně přisekává rybu. Není potřeba vyjíždět na vodu. Pavlovi se velice dobře daří rybu přitahovat ke břehu. Až u břehu, ryba ukazuje co je v ní za sílu. Už vidíme, že je to krásný kapr. Po několika výpadech se nám daří dostat kapra do velikého podběráku. S kaprem se Pavel krátce fotí a po chvilce pouští kapra zpět do jezera. Kapr vážil 13kg a zabral na hotové boilies Rapid Champion-Oliheň od pařezu.

13 kg štěstí

Začíná se zvedat velký vítr a na jezeře se dělají pěkné vlny. Pavel má problém se zavezením montáže. Vlny a vítr ho ženou rychle pryč od pařezu, ale nakonec se mu díky skvělému člunu  daří nadjet nad pařez a montáž položit na své místo.

Celý den hrozně fouká a vypadá to, že se vítr ještě zvětšuje. Kromě tří menších kaprů do 80 cm, jednoho cejna a dvou neproměněných záběrů se do večera nic neděje. Jsme trošičku otráveni z toho počasí, ale nedá se nic dělat, taková je prostě příroda a my se s tím musíme poprat. Jsme za celý den dost ošleháni větrem, a proto si jdeme lehnout do bivaku. Ještě než se nám podaří usnout, přemýšlíme a vymýšlíme, co zítra změníme, abychom chytili nějakého místního velikána.

Nad ránem se začne ozývat můj signalizátor. Záběr přichází od pahýlu u ostrova. Je to velmi pomalá, plynulá jízda. Přisekávám a cítím, že zásek sedí. Ryba hned od začátku dává vědět, že se jen tak nehodlá vzdát. Snaží se zajet do spleti rákosin u ostrova. Prstem přidržuji cívku a snažím se rybu obrátit. Daří se mi. Nechci nic riskovat a vyrážím rybě vstříc. Vlny a vítr mi dosti komplikují zdolávání. Naštěstí ryba vyjíždí na volné prostranství a mě se po chvilce daří rybu unavit. Přitahuji jí pomalu na hladinu. Už vidím krásného dlouhého šupíka, který v sobě najednou nachází ještě zbytek síly a mohutným mávnutím ploutve si bere pár metrů šokového vlasce a mizí v hloubce jezera. To byl poslední silný výpad tohoto 97 cm a 15 kg vážícího torpéda, které bez újmy na kráse a zdraví opět brázdí vody tohoto jezera. Kapr se nechal zlákat na vynikající hotové boilies Rapid Champion-Oliheň. Vítr pomalu slábne a ustává a já bez problému znovu zavážím návnadu k pahýlu u ostrova a dokrmuji.

Torpédo 15kg

Ráno vstáváme a jdeme zjistit, co noční vichr napáchal za škody. Přístřešky nápor větru vydržely, ale Pavlův deštník nevydržel. U deštníku se utrhla lana a vítr ho odnesl 20 m do lesa. Naštěstí se deštník zaklínil mezi stromy a neuletěl úplně. Vichr je zkrátka náš největší problém.Po nočním větru se snažíme dát vše do původního stavu.

Dopoledne Pavel ztrácí ve vázce jednu pěknou rybu. Podle tahu a bojovnosti jsme usuzovali, že se jednalo o velmi slušnou rybu. Já vytahuji dva menší kapry, které pouštím přímo v jezeře.

Odpoledne si krátíme grilováním masa a popíjením pivka. Vymýšlíme s Pavlem, co bychom mohli ještě zkusit na místní kapry. Domlouváme se, že navečer zkusíme u tyčovky rozházet pár koulí Method mixu Rapid-sladký mix, přelité melasou pro zatraktivnění místa. Z přemýšlení nás ruší Pavlův signalizátor. Záběr přichází od tyčovky na hotové boilies Rapid Champion-Oliheň, doplněné punčoškou. Po záseku ryba neklade vůbec žádný odpor a míří si to rovnou na nás ke břehu. Je nám na 90% jasné, že by to mohl být nejspíše amur. U břehu se naše domněnka potvrzuje. Amur jak ucítil břeh, tak se začal velice snažit. Vyprodukoval během chvilky pár silných výpadů, ale brzy se unavil a to už byl pro Pavla snadný úkol dostat amura do veliké síťky podběráku. Amura vážíme v precizně propracované velké vážící síťce Executive ze silného nepromokavého materiálu na stěnách a dobře propustné síťoviny nenasákavých vláken na dně. Váha nám ukazuje po odečtení síťky 12 kg. Amura po fotce rychle pouštíme zpátky do jezera. Je vidět, že amurům nechutnají jen sladké a silně nadipované nástrahy, ale nepohrdnou ani vynikající olihní.

Menší kapřík
Amur
Vážíme

Do večera zdolávám jednoho menšího kapra a jeden se mi vypíná u břehu. Pavel zdolává také jednoho kapra do 80 cm. Zakrmujeme u tyčovky a přihazujeme koule Method mixu Rapid-sladký mix, přelité melasou. Přes noc jsme měli pět záběrů, z toho se nám povedlo zdolat dva menší kapry, dvě ryby zajeli do vázky a ty ztrácíme a jedna ryba se nám vypíná po krátkém souboji. Nad ránem záběry ustali a my si konečně jdeme lehnout a trošičku se prospat.

Druhý den vstáváme do slunečného pěkného počasí. Připravujeme si ranní kávičku a vychutnáváme si krásný východ slunce. Opět připravuji pár koulí Method mixu Rapid a dokrmuji místa. Převážíme a přehazujeme nástrahy. Pavel má po 10 minutách po zavezení razantní jízdu od tyčovky. Je vidět, že koule Method mixu fungují dokonale a lákají hejna ryb. Ryba se Pavlovi dostává do vázky a Pavel musí s člunem za ní. Daří se mu rybu vyprostit z vázky a úspěšně jí zdolává. Je to kapřík kolem 75 cm a tak ho Pavel pouští ze člunu a rovnou si pokládá novou nástrahu.

Kolem poledne mě upoutává můj signalizátor krátkými přerušovanými tony. Čekám, co se bude dít, ještě nechci sekat. Myslím si, že se o nástrahu pokouší nějaký cejnek nebo velký perlín. Najednou se celý prut zaklepe ve vidličkách a rozezní se plynulý tón. Přiskakuji a přisekávám. Po záseku se z vody vymršťuje do vzduchu velké tělo mohutné štiky. Jen s Pavlem doufáme, že štika nepřekousne montáž. Nestalo se a štiku se nám daří dostat do podběráku. Je to velká krásná 98cm měřící štika. Pár fotek a rychle s ní do vody. Nástrahu zřejmě zobala nějaká bílá ryba a štika při útoku na ní zřejmě trefila i mou kouli boiliesu.

Metrovka

Blíží se náš poslední večer a na nás jdou smutné myšlenky a chmury. Do rána zdoláváme ještě dva menší kapry, které hned pouštíme a jednoho pěkného kapra který měl 86 cm 11 kg. Po kávě začínáme balit naše bivaky, deštníky a jiné věci. Hodně věcí ubylo a není už toho tolik, jako když jsme přijížděli. Stahujeme montáže a balíme stojany a vidličky. Pár věcí nakládáme do člunu a převážíme na druhou stranu k autu. Od správce si půjčujeme pramici, abychom naložili a převezli zbytek věcí. Vše máme naložené a jdeme prohodit pár slov se správcem. Ten nás informuje, že včera se na jezeře chytil kapr vážící 22 kg. Loučíme se a vyrážíme k domovu.

Za čtyři noci se nám povedlo chytit spoustu kaprů do 80cm, tři kapry od 11kg do 15kg, jednoho amura, jednu štiku a jednoho cejna. Několik ryb jsme ztratili ve vázkách.

S pozdravem Sáďa a Pavel

Krásných 11 kg

Diskuze k článku

Pro přidání příspěvku do diskuze je třeba být přihlášen.